Situasi 1
Me : Cik, bungkus air kelapa 3 biji. 1 tu kasi gula asing ya.
Encik Kelapa : Takboleh ah dik. Mana ada orang asingkan gula..
Me : Jadi biarkanla saya customer pertama yang acik asingkan gula.
Encik Kelapa : Takboleh ah. Acik takde plastik kecil. Ada plastik besar je.
Me : Jadi guna la plastik besar tu.
Encik Kelapa : Takboleh ah. Membazir 1 plastik. Rugi acik.
Me : Okay yang 1 tu kasi takde gula ah.
Encik Kelapa : Takboleh ah. Mana ada orang minum air kelapa takde letak gula.
Me : Assalamualaikum. Selamat Hari Jumaat.
Situasi 2
Me : Cik, ni duit bas bulan lepas. And ni duit bas bulan depan.
Encik Bas : Eh, asal bulan lepas punya kau bayar RM20 je ? RM35 lah.
Me : Setiap bulan saya pagi pergi sekolah naik ayah. Balik pun selalu petang ayah ambil. Takkan kena bayar full ?
Encik Bas : Mesti ah. Minyak mahal sekarang.(Few days later)
Encik Bas : Eh kau takboleh naik la. Ayah kau belum bayar lagi duit bas bulan ni.
Me : Tapi ayah saya la satusatunya customer acik yang selalu bayar awal sebulan. Takkan baru sekali bayar lewat sehari dah takkasi saya naik ?
Encik Bas : Takboleh. Turun sekarang.
Situasi 3
Me : Kak, teh o limau suam 3. Tigatiga kurang manis tau.
Akak Air : Okay.
(Nampak dia taruk gula 4 sudu saiz sederhana dalam setiap cawan)
Me : Eh kak. Kurang manis. Tu saya nampak 4 sudu gula tu.
Akak Air : ........
Me : KURANG MANIS !
Akak Air : Nah.
(Lepas minum kat meja)
Me : MANIS !
Ever experienced semua ni before ? As a seller. They should always keep in mind. Hormati kehendak pembeli. Actually boleh je aku reply semua kesialan mereka itu. Pengecut langsung takde dalam konteks isu ni ya. Just I think malas la nak kecohkecoh. I prefer giving them a second chance. Kalau takbertaubat. Baru la tembak. Nak tegur baikbaik tu ada la. But I'm just 17. Most elders are egoistic. Wont listen to a kid like me. Always think that they're right. But here are some err pengajaran maybe.
For Situasi 1. For those yang live at Semenyih or area dekatdekat tu. You should know him. Gerai dia tepi jalan, sebelum traffic light nak masuk Semenyih Sentral if you're from Bangi Lama tu, depan 2 buah rumah pemeliharaan haiwan or something dekat dengan longkang besar and taman perumahan tu. He's an Indonesian. Muka and muscles looks like dia bekas askar maybe. Dengan skill and keganasan dia belah kelapa tu added with the mustache, I gotta admit he does look really scary untuk ditegur dan balas cakap dia.
BUT ! My dad said. The other day dia kena bayar apa benda entah. By pegawai kerajaan la gak. Sebab dia buka gerai tepi jalan tu free. Dah la Indon pastu free je conquer tanah Melayu. Sombong and berlagak. Dahnya haritu dia kena bayar RM100k maybe (hopefully). Sebab haritu ada customer dia berborak tanya sehari dapat jual berapa biji kelapa. Dia dengan berlagaknya kata 100 biji sehari. Nah ! Allah Maha Adil.
For Situasi 2. Dia bus driver saya. Since I was 10. Eh yang keji gila jahanam tu owner bas. Yang keji sikit tu bus driver. Si owner bas tu. Haaaaa dah mula dah versi Abang Joyah Danny Khun ~ Haha. Owner bas tu dari dulu sampai sekarang takpernah nak insaf. Kalau kecil dulu sekolah kebangsaan pagi sekolah agama petang. Pergi sekolah kebangsaan and balik sekolah agama ayah aku hantar and ambil. So balik sekolah kebangsaan and pergi sekolah agama je la yang aku naik bas. EVERY DAY camtu. Tapi dia tetap suruh bayar full sebulan RM70. Now dah sekolah menengah lagi keji. Pergi pagi ayah aku hantar and most of the days aku stay petang ayah aku ambil. Like purata setiap minggu at least sekali stay or every day stay dalam minggu tu. Itupun dia suruh bayar full RM35. Takbayar boleh dia takkasi naik. Padahal ayah aku satusatunya orang yang bayar paling awal. He even bayar terus for the next month. Orang lain lambat bayar pun boleh naik. Aku haritu baru sehari lewat bayar dah tahan. Dulu PMR 5 hari je where budak form 3 je naik bas dia. Dia suruh bayar full sebulan. Lambat bayar dia sanggup datang rumah menganjing depan rumah. Nampak melampau tahap celaka jahanam dia tu ?
Well. Yang aku lagi bengang nya. Si owner bas tu. Few years before dia operate jantung. And now he's using mechanical or robotic or whatsoever punya jantung. Hah ! A FAKE ONE la senang cerita ! And few months ago family dia bergaduh besar. Sampai anak dia taksiuman or something bakar rumah dia. Aku bukan nak kata apa la. Pengajaran untuk kita gak. Kalau dah lebih 44 orang menyumpah seranah harihari. Memang Allah balas weh. Itupun dia taksedar lagi tu. Tamak haloba nauzubillah nak gak suruh bayar sebulan full. And seharusnya jangan la nak halanghalang orang naik. Si bus driver tu pun sama berkomplot. But haritu Allah tunjuk kuasa. Dia accident motor dia masuk bawah lori. But he survived. If dia takboleh nampak apa yang Allah cuba nak sampaikan. I'll be speechless.
For Situasi 3. Akak tu kerja kat Food Court Tesco Kajang. Aku taknak ajar dia cara nak buat teh o limau suam kurang manis. Tapi nak ajar dia yang prinsip food court semua Tesco is. JANGAN ADA ADUAN DARI PELANGGAN. If ada. Tesco takbanyak cakap takde pengampunan. YOU ARE FIRED ! Think I'm kidding ? Try la buat dajjal kat any penjual kat food court Tesco yang anda paling benci. Report terus kat pegawai dia. I'm telling you this because my father's friend is pegawai Tesco cawangan mana entah. He told me that. So congrats Tesco for menggunakan konsep CUSTOMER'S ALWAYS RIGHT !
Lesson learnt ?
ASSALAMUALAIKUM ~
wahh...entry yg best... mmg patut lah ALLAH bg ujian byk2 kat dia...tp kau kena sabar jugak lahh yew... biasalah... melayu nak pijak melayu sendiri sekarang... seagama pulak tu...
ReplyDeleteTHANKS ! Yeah oh. Kita niat nak bantu majukan bangsa sendiri. Tapi kita gak yang kena dengan bangsa sendiri. Thanks for reading ya :D
ReplyDelete