Sunday, October 28, 2012

JEALOUSY

ASSALAMUALAIKUM ~

Tahun ni. Dalam kalangan sanaksaudara aku. Ada 3 orang yang ambil SPM. Including me.

Si perempuan. Alia. Sekolah agama kat Sabak Bernam. Ambil 12 subjek ( +3 subjek agama). Last trial dapat 3As and no fail.

Si lelaki. Hakim. Sekolah biasa kat Johor. Ambil 11 subjek. ( + Akaun, ICT and Tasawur). Last trial dapat straight 11As ! Rank no.1 at sekolah dia.

Aku. Danial. Ambil 9 subjek. Last trial dapat 4As and 1 fail. ALHAMDULILLAH.

Nampak ? Aku bukan nak merungut atau mempersoalkan takdir Allah. Aku bersyukur dengan apa yang diberinya seadanya.

Tapi jujur. Rasa diri takberguna. Cemburu semestinya.

Si Hakim tu memang dilahirkan genius. Dah rezeki dia. Jujur. Walaupun ada sikit rasa jealous. Tapi bangga. Bangsa, agama dan darah daging sendiri yang duduki rank pertama kat sekolah dia.

Si Alia tu pun quite pandai. Compared to me. Dah nama budak sekolah agama. Ilmu dia lebih meliputi dunia and akhirat.

Untuk mengelakkan daripada perasaan cemburu tu terus terpesong ke arah kejahatan akibat hasutan Syaitan. Aku muhasabah diri.

Positive is my second name after all ;D

Ia merupakan satu persaingan yang sihat. Buat aku lagi bersemangat untuk study. Dan buat yang terbaik. 

Agar semua mata dapat lihat. Aku berada sama tahap dengan mereka yang berotak geliga. Atau cari bidang yang lain. Yang boleh membuktikan pada semua. Aku pun boleh berjaya. 

At the very least. Compared to all of them. I have a great communication skill. Do I ? Hehe.

And set our mind to pandang orang yang lebih bawah daripada kita memang berkesan untuk hilangkan rasa jealous tu. But just jangan always rasa dah berada dalam zon selesa. Keep on majukan diri.

Aku target 5/6As and no fail Insya-Allah. Please pray for me :)

Setiap hari. Aku berdoa. 

Agar Allah berikan aku segala yang terbaik. Kerana aku sentiasa tahu bahawa Dia sentiasa tahu segala yang terbaik untuk semua hamba-Nya.

Dan aku pasti akan redha.Serta bersyukur. Dengan segala apa yang Dia akan berikan. Kerana aku sentiasa tahu. Itulah yang terbaik untuk aku.

I love to read and learn. But I hate exams !


ASSALAMUALAIKUM ~











4 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Terima kasih singgah ke blog eqbalzack.com. Abg eq dah follow blog danial. Nice blog.
    Selamat berjaya. ok

    -eqbalzack-

    ReplyDelete
  2. WAALAIKUMMUSSALAM.
    Waaaahhh ~ Thanks ya ! :D

    ReplyDelete
  3. cemburu tu memang selalu ada. bab kate orang putih, 7 deadly sins, ekeke

    rebellion =>bengang tul kalo komen kene taip words bila sumbit

    ReplyDelete
  4. 7 deadly sins ? 1st time dengar. Salin masuk kamus HAHA
    Err kena taip words ke bila nak komen kat blog saya ni ? Serious taktahu. Dan taktahu camne nak ubah. Saya masih noob in blogging. AMPUN ! (>0<)

    ReplyDelete